Storsatsar på ekoägg lagom till påsk

Lilla Grödby i Sorunda fördubblar sin produktion av ägg. 6 000 värpande hönor ska möta den växande efterfrågan på lokala och ekologiska ägg, berättar familjeföretagarna Eva och Stefan Mauleon.

illa Grödby är ett familjedrivet lantbruk intill Trollsta-
vägen i Sorunda. Basen i verksamheten är hönseriet där värphönorna lever och producerar ägg under ekologiska och Krav-märkta förhållanden. 

Gården har också får och fjällkor för att hålla markerna öppna och kött från gården säljs vid sidan av äggen i den dygnet runt-
öppna äggboden.

Men det är äggproduktionen som är basen på fyrbarnsfamiljens gård. Och nu blir den ännu viktigare. Lagom till påsk flyttar en ny omgång hönor in i det nyrenoverade hönshuset. I sommar får de sällskap av ytterligare 3 000 i anläggningen, som är byggd för 6 000 hönor. 

”Lagom till påsk flyttar en ny omgång
hönor in i det nyrenoverade hönshuset”

Produktionen har varit ekologisk sedan
starten 2003.

– När vi byggde anläggningen var vi före, då var det nästan för tidigt med ekologisk
produktion. Så det var nog bra att vi inte satsade stort redan då, säger Eva.

– Och nu är ”ekologiska” varor inte lika mycket i fokus, det har planat ut lite. Nu är det ”lokalproducerat” som efterfrågas i första hand, fyller Stefan i.

Lilla Grödby har kontroll över hela kedjan, från äggläggningen till paketering och distribution till kunderna. De stora kunderna är Ica-butiker i södra Storstockholm. Ica-butiker i Ösmo, Vårsta, Tumba och Södertälje säljer ägg från Lilla Grödby och deras ägg finns också i Torö Lanthandel, Nynäs Rökeri och Skärgårdscafét i Nynäshamn. De säljs också i den egna äggboden på gården och från deras egen äggbil, som varannan måndagskväll gör stopp i Stockholmsförorterna Stureby, Hökarängen och Skönstaholm.

– Det började i Skönstaholm, där vi har vänner som bor. Sedan kom det folk från Hökarängen och handlade och efter ett tag frågade de om vi inte kunde köra dit också, berättar Eva.

Men det är den stora efterfrågan från Icabutikerna som göra att Lilla Grödby nu vågar storsatsa på äggproduktionen. Butikerna står i kö för att köpa gårdens ägg.

– Ica har gått ut stort med satsningen på lokala producenter. Och ägg är en ganska enkel produkt att plocka in i sortimentet.

Konsumenterna vill ha lokalproducerad mat och är den dessutom ekologisk är det ytterligare ett säljargument för butikerna. Krav-märket ska garantera att en vara är ekologiskt producerad och kraven är höga på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar och klimatpåverkan. Kravmärkta produkter kontrolleras minst en gång om året av organisationen Krav.

– Fördelen med märkningen är att man är kontrollerad, det ger en viss kvalitetsstämpel. Det är svårare att fuska med att man producerar på ett visst sätt, säger Eva.

– De kommer ju faktiskt hit och kontrollerar att vi gör som vi ska och följer alla regler.

Krav-stämpeln innebär också att hönorna ska gå utomhus under minst två tredjedelar av sina liv och att de alltid får gå fritt inomhus. ”Betesperioden” drar igång i april och pågår in på hösten till oktober-november.

På gården finns också ett antal fjällkor, som är en hotad husdjursras. Tillsammans med sina kalvar håller de landskapet öppet i de gamla hagmarkerna. Vanligtvis håller sig familjen även med får och lamm, som också hjälper till att beta markerna. En annan sidosyssla är fastighetsuthyrning.

Eva och Stefan visar äggboden där gårdens produkter säljs. Framför allt finns här förstås ägg. Men i perioder kan man också köpa kött från gårdens fjällkor och lamm, fårskinn och ibland honung. Butiken håller öppet 24 timmar om dygnet, året om. Man plockar själv åt sig vad man vill ha, swishar eller lämnar pengar i en låda.

Men nu är det äggproduktionen som kommer i första hand. Och det känns tryggare att satsa när efterfrågan är så tydlig.

”Det roligaste som finns är ju att sälja
direkt till den som ska äta äggen!”

– När Ica Maxi i Moraberg i Södertälje skulle öppna för två år sedan så ringde de oss och frågade om de kunde få köpa ägg. Tidigare var det vi som ringde runt och frågade om vi kunde få sälja ägg, säger Stefan.

Att ha nära kontakt med konsumenter, genom försäljningen i den egna äggboden och från äggbilen, är också mycket värdefullt, framhåller Eva.

– Det roligaste som finns är ju att sälja direkt till den som ska äta äggen! Det aktiva valet betyder mycket, att de väljer att köpa ägg just från oss är väldigt kul. 

Dela artikeln

Dela på facebook
Dela på google
Dela på linkedin
Dela på print
Dela på email

Läs mer

100% NYNÄSHAMN med webbplatsen 100nynashamn.se är ett gratis magasin om Nynäshamn, av stolta nynäshamnare och med lokalt engagemang.

Vi vill lyfta fram allt det positiva som finns att berätta om i hela vår kommun. Människorna, platserna, det lokala näringslivet, besökarna, föreningslivet, kulturen, evenemangen, boende och livsmiljö… Listan är mycket längre än så. Vi är inte i första hand en nyhetskanal, utan vill beskriva livet i Nynäshamn ur många olika perspektiv.

Magasinet 100% NYNÄSHAMN delas ut 10 ggr/år till hushåll och företag i Nynäshamn kommun, samt sprids även via tidningsställ på strategiska platser. Upplagan är drygt 15 000 ex. Vårt sommarnummer i juni delas även ut till fritidshus i kommunen och på Muskö med en upplaga på c:a 30 000 ex.

100% NYNÄSHAMN ges ut av 100% Reklam & Media i Nynäshamn AB. Både tidning och webb är gratis för läsarna och finansieras med annonser från våra fantastiska företag och verksamheter.